کاشت ناخن

آیا اشعه دستگاه UV کاشت ناخن سرطان زاست؟

آیا اشعه دستگاه UV کاشت ناخن سرطان زاست؟

در حال حاضر در سالن‌های زیبایی، ناخن‌کارها از وسایل و تجهیزات متعددی جهت کاشت ناخن استفاده می‌کنند. دستگاه UV جزو یکی از این وسایل پرکاربرد به‌حساب می‌آید که وظیفه اصلی آن خشک کردن مواد کاشت و لاک ژل موجود روی ناخن است. در واقع این دستگاه با ساطع کردن اشعه ماوراء بنفش، مواد کاشت را در مدت زمان بسیار کوتاهی خشک می‌کند، در نتیجه صرفه‌جویی در زمان یکی از اصلی‌ترین و بهترین مزایای آن به شمار می‌آید. البته این دستگاه در کنار مزایای منحصربه‌فردی که دارد، می‌تواند مشکلات خاصی را نیز به دنبال داشته باشد. به طور کلی یکی از سؤالات مهمی که در مورد کاشت ناخن وجود دارد، این است که آیا اشعه دستگاه UV موجب سرطان پوست می‌شود یا خیر؟ اگر شما نیز به دنبال پاسخ این پرسش بسیار مهم هستید، مطالعه ادامه مطالب را از دست ندهید.

 

 دستگاه UV کاشت ناخن چیست؟

یکی از مشکلات رایجی که اکثر بانوان هنگام لاک زدن ناخن‌های خود با آن روبه‌رو می‌شوند، خشک کردن آن‌ها است. البته بهتر است این نکته بسیار مهم را نیز به‌خاطر داشته باشید که در حال حاضر در بازار دو نوع لاک وجود دارد. نوع اول لاک‌های عادی هستند که در کمترین زمان ممکن و با قرار گرفتن در معرض هوا به‌راحتی خشک می‌شوند. اما نوع دیگر لاک‌ها بسیار محبوب و پرطرف‌دار هستند و با نام لاک ژل و یا ژلیش شناخته می‌شوند.

لاک ژل‌ها برای خشک شدن به دستگاه لاک خشک کن و یا همان دستگاه یو وی نیاز دارند. در حقیقت این لاک‌ها باید در معرض نور فرابنفش قرار بگیرند تا به‌سرعت خشک شوند. این لاک‌ها دارای مولکول‌های بسیار حساسی هستند؛ بنابراین اگر نور ماوراء بنفش به آن‌ها بتابد، مولکول‌های لاک ژل فعال شده و موجب چسبندگی آن‌ها به یکدیگر می‌شود. به طور کلی دستگاه یو وی وظیفه دارد نور ماوراء بنفش را به طور مستقیم به ناخن‌های فرد بتاباند و موجب خشک شدن لاک موجود روی آن‌ها شود. در واقع برای انجام این کار کافی است دست خود را به مدت چندین ثانیه زیر دستگاه UV قرار دهید.

 

 سرطان‌زا بودن اشعه UV حقیقت دارد؟

استفاده مداوم از دستگاه یو وی می‌تواند باعث آسیب رساندن به پوست افراد شود؛ زیرا لامپ‌های به‌کاررفته در این دستگاه با گرما، نور و اشعه کار می‌کنند. از این رو این دستگاه باعث عوارض خاصی مانند چروک پوست، لک و آکنه، پیری زودرس و بسیاری از موارد دیگر خواهد شد. دقت داشته باشید که سرطان پوست نیز یکی دیگر از عوارض استفاده از دستگاه یو وی است. افرادی که کاشت ناخن انجام می‌دهند، تنها زمانی دچار این عارضه می‌شوند که به طور مداوم و غیر اصولی از دستگاه یو وی استفاده کنند. در واقع استفاده اصولی و بسیار اندک از این دستگاه هیچ‌گونه عوارضی را برای شما به همراه نخواهد داشت.

 

 عوارض و مضرات دستگاه UV کاشت ناخن

به هر حال، هرکاری که به‌منظور زیباسازی عضو خاصی از بدن صورت بگیرد، ممکن است برخی عوارض و مضرات را برای شخص داشته باشد. کاشت ناخن نیز به دلیل اینکه توسط دستگاه یو وی انجام می‌شود، دارای یکسری عوارض است. در واقع این دستگاه به دلیل داشتن اشعه‌های مضر می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری را برای شما به دنبال داشته باشد. به طور کلی از جمله عوارض دستگاه یو وی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 ۱. پیری زودرس

اکثر سالن‌های زیبایی که کاشت ناخن را انجام می‌دهند از دستگاه یو وی برای خشک کردن و سفت کردن لاک ژل موجود بر روی ناخن‌ها استفاده می‌کنند. اما بهتر است بدانید که قرار گرفتن دست‌ها در معرض نور و اشعه‌های این دستگاه کار خطرناک و غیر ایمنی به‌حساب می‌آید. در واقع طبق گفته برخی از پزشکان می‌توان گفت اگر دست‌ها به‌صورت مداوم و بیش از حد در معرض اشعه دستگاه یو وی قرار بگیرید، ممکن است با مشکل پیری زودرس مواجه شود؛ زیرا پوست دست نسبت به سایر قسمت‌های بدن، نازک‌تر است؛ بنابراین می‌تواند علاوه بر از دست دادن خاصیت ارتجاعی خود، با سرعت بیشتری دچار چین‌وچروک و در نتیجه پیری شود.

 ۲. سرطان پوست

سرطان پوست یکی دیگر از مضرات و عوارض استفاده از دستگاه UV کاشت ناخن به شمار می‌آید. در واقع بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است، برخی از سرطان‌های پوست به دلیل استفاده مداوم و غیر اصولی از دستگاه یو وی ایجاد می‌شود. دقت داشته باشید که این عارضه تنها در افرادی که به‌صورت مکرر از کاشت ناخن استفاده می‌کنند، ممکن است در دراز مدت اتفاق بیفتد.

 

ضعیف شدن ناخن‌ها

 ۳. ضعیف شدن ناخن‌ها

هنگام کاشت ناخن علاوه بر اینکه اطراف ناخن‌ها و پوست دست شما دچار آسیب می‌شود، با مشکلات متعدد دیگری مانند کاهش ضخامت ناخن‌ها و در نتیجه ضعیف شدن آن‌ها مواجه خواهید شد. این ضعیف شدن ناخن‌ها به دلیل خراشیدگی و ساییدگی بستر آن‌ها و قرار گرفتن در دستگاه یو وی به وجود می‌آید.

 

 راه‌های کاهش مضرات و خطرات دستگاه UV

در حال حاضر در بازار انواع مختلفی از دستگاه‌های لاک خشک کن وجود دارد که در میان آن‌ها دستگاه یو وی نور و اشعه بیشتری دارد؛ بنابراین بهتر است هنگام کار کردن با این دستگاه موارد خاصی را در نظر داشته باشید. به طور کلی بهترین کاری که برای کاهش خطرات دستگاه یو وی می‌توانید انجام دهید، این است که موارد زیر را مدنظر قرار دهید و با رعایت آن‌ها خطرات و مضرات استفاده از این دستگاه را به حداقل برسانید.

 استفاده از کرم‌های ضدآفتاب

هنگام کاشت ناخن بهتر است از کرم‌های ضدآفتاب باکیفیت استفاده کنید؛ زیرا عوارضی که ممکن است بر اثر قرار گرفتن دست‌ها در معرض اشعه دستگاه یو وی به وجود آید را به شدت کاهش می‌دهد. علاوه بر این می‌توانید پس از کاشت ناخن به منظور جلوگیری از احساس خشکی و سوزش پوست خود از کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید.

 استفاده از دستکش مخصوص

اگر پوست شما نسبت به کرم‌های ضدآفتاب حساس است، می‌توانید برای انجام کاشت ناخن از دستکش‌های مخصوص که هنگام پوشیدن آن‌ها، تنها ناخن‌های شما در معرض اشعه دستگاه یو وی قرار می‌گیرند، استفاده کنید. اما به این نکته مهم نیز توجه داشته باشید که دستکش شما باید مقاومت و استحکام بالایی در برابر اشعه دستگاه یو وی داشته باشد.

 کاهش میزان زمان استفاده از دستگاه یو وی

علاوه بر موارد ذکر شده، مدت زمان استفاده از دستگاه یو وی نیز بسیار مهم و حائز اهمیت است. در واقع باید مدت زمان کوتاهی دست خود را زیر این دستگاه خشک‌کننده لاک قرار دهید؛ زیرا تنها یک دقیقه زمان می‌برد که لاک ژل به طور کامل خشک شود.

 ایجاد فاصله مناسب با دستگاه UV

هنگام استفاده از دستگاه یو وی باید به فاصله بین لامپ موجود در دستگاه و دست خود توجه داشته باشید. در واقع توصیه می‌کنیم که دست خود را بیش از حد به لامپ موجود در این دستگاه نزدیک نکنید و به‌هیچ‌عنوان با آن تماس مستقیمی نداشته باشید.y زیرا علاوه بر احتمال سوختگی دست شما، زمینه‌ساز بروز بیماری سرطان پوست خواهد شد.

 ایجاد فاصله مناسب با دستگاه UV

 

 سخن پایانی

هدف از این مقاله بررسی مضرات و عوارض دستگاه یو وی کاشت ناخن بود که سعی کردیم در رابطه با این موضوع اطلاعات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. به طور کلی می‌توان گفت درصورتی‌که به‌صورت مکرر و مداوم از دستگاه یو وی کاشت ناخن استفاده شود، می‌تواند مشکلات متعددی را پدید آورد. از جمله عوارضی که بر اثر استفاده غیراصولی و مداوم از دستگاه یو وی ایجاد می‌شود، می‌توان به سرطان پوست، پیری زودرس، ضعیف شدن ناخن‌ها و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد. اما اگر شما عملیات کاشت ناخن خود را به شکل اصولی انجام دهید، این خطرات را به حداقل خواهید رساند و می‌توانید با خیالی آسوده از دیزاین ناخن‌هایتان لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *